, ,

TEST – Ako sa jazdí na aute s pohonom na LPG?

Auto na plyn - Opel

Mnoho výrobcov sa v súčasnosti zameriava pri alternatívnych pohonoch skôr na kombináciu konvenčného motora a elektromotora. Alternatíva je tu už veľmi dlho, je to LPG.

Pri uvažovaní ako ušetriť na pohonných hmotách ste už určite narazili na možnosť pohonu na LPG. Ide asi o najjednoduchší spôsob ako znížiť náklady na pohonné hmoty a zároveň aj šetriť životné prostredie. Aké sú však výhody a nevýhody tejto alternatívy?

V prípade LPG sú dve možnosti. Najčastejšou je prestavba Vášho auta na pohon LPG v jednom z autorizovaných servisov.

Pri celkom nízkej počiatočnej investícií, ktorá závisí od typu vozidla, ako aj od veľkosti plynovej nádrže a použitého systému LPG, viete získať podstatne nižšie náklady na kilometer.

Druhou a asi najlepšou možnosťou je kúpiť nové auto, ktoré má LPG pohon namontovaný od výroby. Už samotný výrobca pripravil vozidlo na alternatívny pohon, takže budete mať väčšiu istotu dôkladnej montáže a tiež niekoľko výhod.

Menšou nevýhodou je obmedzená ponuka vozidiel s LPG priamo od výrobcu. Na našom trhu je len niekoľko výrobcov, ktorí ponúkajú takéto vozidlá.

Ak si však vyberiete, istota je, že pri fabrickej montáži bude auto na LPG na prvý pohľad nerozoznateľné od toho benzínového.

Tlačidlo na prepínanie paliva je elegantne zakomponované medzi ostatné ovládacie prvky.

Tlačidlo na prepínanie paliva je elegantne zakomponované medzi ostatné ovládacie prvky.

Druhý príklad je napr. tlačidlo na prepínanie LPG pohonu, ktoré je efektne uložené medzi ostatné tlačidlá. Podstatnejšia výhoda sú ukazovatele zostatku paliva priamo v prístrojovej doske.

Palivomer vždy ukazuje hladinu aktuálne používaného paliva. Je to určite prehľadnejšie ako séria diód, ktoré informujú o zostatku plynu v nádrži. V palubnom počítači je vidno  samostatne dojazd na benzín a dojazd na plyn, taktiež ich kombinácia.

Ak ste už nad touto alternatívou uvažovali, ale odradilo Vás, že auto bude mať pri jazde na LPG slabší výkon, môžem potvrdiť, že to tak určite nie je.

Aj keď určitý pokles výkonu tu je, ale len v prípade, že budete priamo porovnávať jazdné vlastnosti pri jazde na benzín a následne pri jazde na plyn. Pri plynulej jazde, nie je cítiť žiadny rozdiel.

Testované vozidlá

Ako prvé sme testovali vozidlo Opel Insignia 1,4 LPG, ktorá má pohon LPG priamo od výrobcu

Insignia bola už testovaná niekoľkokrát a tento model už čaká na svojho nástupcu. Jej predfaceliftová verzia bola predstavená už takmer pred ôsmimi rokmi, čo je vo svete áut už dosť dlhá doba.

Opel Insignia je veľké a hlavne veľmi pohodlné auto. Je vhodné pre rodiny ako aj pre náročného manažéra. Asistenčné systémy ako aj multimediálny systém už síce nie sú najmodernejšie, ale obsahujú všetko potrebné. Výhodou je komfortné pruženie, ale aj dosť priestoru pre posádku a batožinu.

Ako druhé vozidlo sme testovali Opel Meriva 1,4 Turbo LPG. Tento malý rodinný corssover si asi každý spája s unikátne sa otvárajúcimi dverami. Ponúka tak pohodlné zvezenie mladej rodine.

Už spomínané proti sebe sa otvárajúce dvere umožňujú pohodlné nastupovanie pre Vaše deti a len ťažko je nájsť auto, ktoré poskytuje pohodlnejšie uloženie Vašich detí do detskej sedačky.

V oboch prípadoch ide o autá, ktoré majú alternatívny pohon priamo od výrobcu, takže všetky komponenty LPG sú bezchybne zakompované v interiéri auta.

Na prístrojovke nájdete tlačidlo LPG, ktorým si viete prepínať druh pohonu a máte tak prehľad o dojazde na benzín ako aj na LPG.

V Insignii bola plynová nádrž s objemom 42 litrov, ktorá je umiestnená v kufri miesto rezervy. Taktiež hrdlo na tankovanie LPG je umiestnené pri otvore na tankovanie benzínu, taktiež elegantne skryté.

Okrem nálepky LPG na zadnom okne, z vonku vôbec nie je vidno, že ide o vozidlo na alternatívny pohon.

Rovnako je na tom aj Opel Meriva 1,4 Turbo LPG, len s tým rozdielom, že nádrž mala objem 38 litrov.

Ďalšia výhoda oproti dodatočnej montáži je, že auto je väčšinou vybavené opravnou sadou v prípade defektu. Priestor rezervy je často využívaný pre plynovú nádrž.

Ak sa však rozhodnete pre dodatočnú montáž LPG, budete musieť voziť v kufri aj rezervu, keďže patrí do povinnej výbavy. Prídete tak o miesto v batožinovom priestore.

Ako sa s takýmto autom vlastne jazdí? Proces prepínania benzínu na LPG je plne automatické, takže vodič nemusí robiť vôbec nič. Auto naštartuje na benzín a hneď ako je motor zohriaty na určitú teplotu sa automaticky prepne na LPG.

Splyňovací systém nájdete v motorovom priestore iba pri detailnom pohľade.

Splyňovací systém nájdete v motorovom priestore iba pri detailnom pohľade.

Okrem zmeny kontrolky nepostrehnete nič. Ak by sa Vám počas jazdy stalo, že sa Vám minie LPG, systém automaticky prepne na benzín.

Ako dlho pôjde auto po naštartovaní na benzín, záleží od viacerých faktorov. V zime, keď je motor studený, je táto doba určite o niečo dlhšia. V lete, je to už pár sekúnd po štarte.

Okrem nižších nákladov, máte s pohonom na LPG aj vyšší dojazd.  V prípade Oplu Insignia je to skoro 1 400 km. Približne 500 km prejdete na LPG a cca 900 km na benzín vďaka 70 litrovej benzínovej nádrži.

V prípade Oplu Meriva je to o niečo menej, cca 1 000 km. V Merive je totiž menšia, len 54 litrová benzínová nádrž a taktiež menšia 38 litrová plynová nádrž.

Ľudia povedia, že „budete jazdiť za polovicu“. Nie je to však úplne pravda. Cena plynu je síce podstatne nižšia ako cena benzínu, avšak auto na LPG má o niečo vyššiu spotrebu, ako v prípade jazdy len na benzín. Tiež treba rátať s tým, že pri štarte sa využíva benzín, takže občas bude treba dotankovať aj ten.

Pravdou však je, že celkové náklady pri 100 km sú v prípade LPG podstatne nižšie. S Merivou som pri kombinácií diaľnica, mesto a okresky za viac ako 1 100 km dosiahol na LPG spotrebu 8,1l/100 km.

Na benzíne sa spotreba pohybovala na úrovni 6l/100 km až 6,5l/100km. Zvýšenie spotreby tak nie je až také výrazné a jazda na LPG sa určite oplatí.

Najväčšou nevýhodou LPG je asi to, že s takýmto vozidlom nemôžete parkovať v podzemných garážach. Tomuto obmedzeniu moc nerozumiem, nakoľko plynové nádrže sú na základe viacerých testov oveľa bezpečnejšie ako benzínové. Ani pri požiari nedôjde k výbuchu. Avšak ak sa rozhodnete pre auto na LPG, s týmto obmedzením musíte počítať.

Ďalšou nevýhodou je častejšie tankovanie. Aj keď Opel Insignia má 42 litrovú nádrž, na čerpacej stanici budete zhruba po každých 500 km. Teda ak predpokladáme, že nechcete využívať aj pohon na benzín.

S Oplom Meriva budete čerpacie stanice navštevovať ešte častejšie a to takmer každých 400 km. Výhodou však je, že sieť čerpacích staníc na LPG je dnes už pomerne dosť široká, takže problém s tankovaním nebudete mať.

Auto na plyn - LPG cerpacka

Tankovanie je tiež trochu odlišné. Pri oboch vozidlách bolo treba naskrutkovať do otvoru redukciu, ktorá bola nachystaná v aute a až potom čerpať LPG. O samotné čerpanie sa Vám postarajú pracovníci čerpacej stanice.

LPG pohon je určený takmer pre každého, kto chce znížiť svoje náklady na pohonné hmoty. Opel Insignia 1,4 v LPG verzií je cca o 1 000 EUR drahší ako jeho benzínová verzia, takže návratnosť vstupnej investície je rýchlejšia ako v prípade naftovej verzie.

Ak niekoľkokrát za týždeň jazdíte kratšie trasy, tento pohon sa Vám určite bude hodiť viac ako naftový. Aj keď má nižšiu spotrebu, krátke trasy moc neftovým motorom neprospievajú. Motor s pohonom benzín/LPG si s nimi veľmi dobre poradí.

Už nám ostáva len dúfať, že výrobcovia áut dajú do ponuky viac vozidiel s pohonom na LPG. Okrem už spomínaných výhod, LPG šetrí aj životné prostredie.

zdroj: http://techbox.dennikn.sk/