,

Opel Meriva 1,4 LPG

test

Je neuveriteľné, že už od roku 2010 je na trhu Opel Meriva druhej generácie. Jej dizajn, navrhnutý Nielsenom Loebom, sa počas 7 rokov produkcie minimálne faceliftoval len v roku 2014, pribudli však nové technológie. Stále sa vyrába v Španielsku v Zaragoza. Pod domácou značkou Vauxhall sa predáva vo Veľkej Británii.

Aj keď Oplov sa na Slovensku predáva najviac, na cestách ju vidieť len zriedka. Tá, ktorú sme testovali, je ešte zriedkavejšia. Jazdí na Liquified Petroleum Gas (LPG).

Na parkovisku v Pezinku ma čakala biela Meriva vo verzii Drive. Nestáva sa mi to často, ale pri pohľade na ňu som ostal chladný. Z pohľadu novo voňajúceho, nablýskaného auta sa mi páčila. Tešil som sa, že s ňou strávim nadchádzajúcich 5 dní, avšak jej dizajn v tom momente na mňa moc nezapôsobil. Spolu s kľúčmi a dokladmi som k nej dostal aj redukciu na palivovú nádrž pre tankovanie LPG.

Za volantom

Hneď zo začiatku ma prekvapila intenzita kotúčových bŕzd, ktoré má Meriva vzadu. Stačilo len jemné dotknutie pedálu a auto prudko zabrzdilo. Jasné, na to si treba čo najrýchlejšie zvyknúť. Celkom mi vyhovoval aj zvýšený posed za volantom. Je to taký menší crossover, no s akou dávkou emócií, k tomu sa postupne dostanem.

Auto na plyn - Opel Meriva

Auto na plyn – Opel Meriva

Čo poteší nižších ľudí je určite výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča klasickým „pumpovaním“. Pri dlhších cestách by asi každý ocenil aj nastavenie bedrovej opierky, tá tu ale nebola. Sedadlá vpredu nemajú moc veľkú bočnú opierku, ale na rodinné auto tohto typu to stačí.

Na prvý pohľad si to nevšimnete, avšak ten, čo sa motá už nejaký ten rok okolo áut vie, že Meriva má nezvyčajné protichodné otváranie zadných dverí. Opel to volá „Suicide doors“. Vraj dizajnérsky kúsok, ktorý nahráva marketingovému oddeleniu? Omyl! Vážne to funguje. Uhol otvorenia je pri nastupovaní takmer 90 stupňov. Vážne. Predstavte si, ako si to musia pochvaľovať starší ľudia, resp. mamičky s deťmi, keď musia manipulovať so sedačkami a nakladajú deti do auta? Však nie nadarmo tento spôsob otvárania dverí používa aj automobilka Rolls – Royce.

Keď som preberal Merivu, neskúmal som kubatúru motora, výbavu či cenu. Diesel to byť určite nemohol, keďže mám k dispozícií LPG, aj keď zo začiatku sa tak správal. Motor podtočený pod 2 000 otáčok moc neprotestoval, len si tak šveholil. Výkon nič extra, ale na udržiavanie rýchlosti to stačilo. Keď som podradil na 2 000 a zrýchlil, motor to najprv veľmi nepochopil, no nakoniec vyhodnotil moju požiadavku ako bezpredmetnú. Ako prvé ma napadlo, že to bude zrejme dosť nudný týždeň s týmto slimákom. Potom som ale pozrel na otáčkomer, ktorého červené pole začínalo pri 6500. Hmm, takže je to vysokootáčkové, bude treba držať to na krátko. Podradil som z 5 na 3 a bolo mi jasné, že si budeme veľmi dobre rozumieť.

Trošku mäkší podvozok sa správa neutrálne. Široké pneumatiky, 205/55 R16 ho vedia vo vyjazdených koľajach dosť znervózniť. Taktiež pri bočnom vetre cítiť ako bojuje. Nevadilo mi to, ale cítil som, ako sa pasuje s nerovnosťami, ktoré inak zvládol bez problémov. Ako každé rodinné auto, je mierne nedotáčavý, no v zákrutách sedí dobre. Veľkou výhodou je nízko položený motor. Ťažisko má viac pri zemi, čo je lepšie pre rozloženie hmotnosti a menšie náklony v zákrutách.

Motor

S výkonom 88kW/120 koní má oturbená tisícštyristovka (1 364 cm3) pri správnom radení výkonu na rozdávanie.

Relatívne ľahká Meriva (1 400kg) doslova lieta. Krútiaci moment 175 Nm je na vozovku prenášaný cez prednú nápravu. Údaj od výrobcu je max. výkon v rozsahu 1 750 – 4 800 ot./min. Podľa mojich skúseností sa turbo motor najlepšie nadýchne pri 3 000 a zaťahuje až do 5 000. Vtedy som z motora dostal to najlepšie. Výkon je vtedy taký, že aj v zákrute dokáže s volantom riadne zacvičiť. Maximálka 188 km/hod. je na takéto rodinné auto viac než dostačujúca.

LPG

Prestavba v Merive pochádza priamo od výrobcu. Rozdiel medzi benzínovou a LPG Merivou je cca 1000 EUR.

Nádrž na LPG s kapacitou 34 litrov sa nachádza priamo v kufri miesto rezervnej pneumatiky. Plyn v nádrži je v kvapalnom skupenstve. Jeho objem je stlačením na 2 až 8 barov, príp. ochladením na -25 až 35°C zredukovaný približne 250 násobne. Do motora je vstrekovaný podobne ako benzín pod relatívne nízkym tlakom.

Auto na plyn - Motor

Auto na plyn – Motor

Pri rovnakej trase má motor na LPG zhruba o 15% vyššiu spotrebu, než pri spaľovaní benzínu. Spôsobené je to tým, že LPG má nižšiu výhrevnosť, takže na dosiahnutie požadovaného výkonu potrebuje spotrebovať viac energie ako benzín. Pre horenie potrebuje vyššiu zápalnú teplotu a tým má motor nižšiu účinnosť.

Auto na plyn - LPG vstrekovanie

Auto na plyn – LPG vstrekovanie

Ak zvažujete prestavbu Vášho auta na LPG, treba rátať so vstupnou investíciou od 1 000 EUR. Pri dnešných cenách benzínu je návratnosť pri najazdení cca 26 000 km.

Spolunažívanie benzínu s LPG

Štartuje sa vždy na LPG. Ak elektronika usúdi, že LPG systém má dostatok paliva a motor je zohriaty na prevádzkovú teplotu, automatika prepne na LPG. Minimálna rezerva v benzínovej nádrži vždy musí byť, aby sa dalo naštartovať. Vstavané tlačidlo na palubnej doske informuje o tom, že auto už ide na LPG. Má tri režimy. Ak kontrolka bliká na červeno  – systém vyhodnocuje pripravenosť LPG pohonu, keď už svieti na červeno – motor spaľuje LPG, pokiaľ kontrolka zhasla – systém LPG je vypnutý. O tom, koľko paliva je v jednotlivých nádržiach, informuje jeden analógový ukazovateľ podľa toho, ktorá nádrž je aktívna.

Páčila sa mi možnosť prepínania paliva počas jazdy. Škoda Octavia na CNG, ktorú som predtým testoval, túto možnosť nemala.

Prepnutie paliva počas jazdy je plynulé. Necítiť šklbnutie, zmenu výkonu ani zmenu zvuku. Všetko je úplne prirodzené. Pri prudkom štarte z miesta ako aj pri dynamickom zrýchlení na diaľnici, rozdiel vo výkone na benzín a LPG bol prakticky nulový. Niektoré výpočty tvrdia, že s LPG môže výkon klesnúť o cca 5%, no potvrdiť sa to zrejme nedá.

Ako je to s tankovaním LPG? Pri hrdle benzínovej nádrže je otvor, do ktorého sa nasadí už spomínaná redukcia. Nemôžete si však tankovať sami. Je potrebné, aby Vám natankoval pracovník čerpacej stanice.

LPG s malým háčikom

Nesmieme zabudnúť na to, že LPG je ťažší ako vzduch, preto sa s takýmto autom nemôže parkovať v podzemných garážach. Toto je asi najväčší rozdiel medzi LPG a CNG. CNG je ľahší ako vzduch, preto je riziko minimálne. Treba počítať aj s častejšou výmenou zapaľovacích sviečok. Nádrž na LPG je homologizovaná na 10 rokov, potom sa musí nádrž vymeniť, jej platnosť sa nedá predĺžiť.

Spotreba

Na začiatku nášho testovania mala Meriva najazdených len 1 094 km. Merané hodnoty preto treba brať s rezervou. Po riadnom zabehnutí motora, môže spotreba ešte klesnúť.

Namerané hodnoty podľa palubného počítača (l/100 km).

Spotreba Benzín / LPG

  • Pri 90 km/hod – 5,0 / 7,2
  • Kombinovaná – 6,9 / 8,7
  • Diaľnica pri 110 km/hod. – 6,6 / 8,3
  • Diaľnica pri 130 km/hod. – 8,6 / 12,5
  • Mesto – 7,4 l/100 km / 8,6
  • Dojazd na LPG – 370 km. Nádrž na LPG má objemom 34 litrov.
  • Nájazd na benzín – 526 km. Benzínová nádrž má objem 54 litrov.

V priebehu testovania som najazdil 896 km s tým, že benzín bol mierne pod rezervou. Dojazd na obe nádrže, tak teoreticky presahuje 1 000 km.

Prevodovka a výbava

Manuálne päťstupňová prevodovka je dobre umiestnená. Umiestnená je nad stredovým tunelom, má presný chod a primeranú tuhosť.

Palubný počítač Vás pri naštartovaní hneď upozorní, aby ste zošliapli spojku. Ak to neurobíte, štartér ani necekne. Potešila ma absencia systému STOP/ŠTART, avšak nepotešila ma otravná tlačítková parkovacia brzda. Občas je totiž fakt riadna brzda. Aby ste odbrzdili, musíte stlačiť brzdový pedál a toto tlačidlo, ktoré však niekedy nereaguje, stlačiť znova

Veľmi dobre sú zoskladané aj prevodové stupne. Už dlho som nejazdil na aute, ktoré má takú dlhú jednotku. Netreba sa báť pri 100 km/hod. podradiť z päťky na trojku (100 km/hod. – 2 300 ot./min. – trojka 4 000 ot./min.). Maximálka pri trojke je 140 km/hod.

Volant je hrubý a obšitý kožou, takže dobre padne do ruky. Okrem elektronického ovládania okien vpredu aj vzadu, ovládania rádia, protiprekĺzovému systému s možnosťou vypnutia, je k dispozícií aj asistent na pridržanie v kopci po zošliapnutí spojky na pár sekúnd. Tempomat je možné nastaviť v rozsahu 2 km/hod. Vo výbave je aj dvojzónová klimatizácia, automatické svietenie, dažďový senzor, automatické stmievanie vnútorného spätného zrkadla, oranžové podsvietenie stredového panelu, zelené podsvietenie zadných vnútorných kľučiek a regulácia osvetlenia palubných systémov.

Ten zhluk rôznorodých tlačidiel nasekaných tesne vedľa seba na stredovej konzole ma donútil sa zamyslieť nad tým, či si prvý krát v živote pred prvou jazdou neprelistujem návod na obsluhu. Nakoniec som si povedal, že to zvládnem aj bez toho. Po dvoch dňoch som už dokázal nahmatať tlačidlo, ktoré som potreboval bez toho, aby som naň pozrel. Veľmi dobrá ergonómia pracoviska.

Auto na plyn - interier

Auto na plyn – interier

Sprevodovanie:

  • Pri 90 km/hod – 2 000 ot./min.
  • Pri 100 km/hod – 2 300 ot./min.
  • Pri 110 km/hod. – 2 600 ot./min.
  • Pri 130 km/hod. – 3 100 ot./min.

Praktická Meriva

Pozrime sa však na najväčší tromf, ktorý Meriva má. Je to určite veľa veľa priestoru. Na prvý pohľad ma zaujal netradičný stredný tunel, alebo skôr priekopa. Samozrejme v dobrom. Skladá sa z 2 hliníkových koľajničiek, to ktorých sa dá zacvaknúť lakťová opierka a nastaviť jej poloha, nie však výška. Vnútro je rozdelené na 2 odkladacie priestory.

V aute je aj niekoľko zásuviek na 12V. Jedna je v zadnej rade na stredovom tuneli, druhá hneď pod rýchlostnou pákou a tretia v kufri. Celkom praktické. Zadné sedadlá sa dajú posúvať pozdĺžne. Pri sklápaní je však potrebné sklopiť najprv stredné. Sedadlá sa znížia a sklopia vodorovne s hranou kufra, ktorú automaticky dorovnávajú plastové pláta.

Aj vyšší človek nemá problém so sedením za vodičom, je tam dostatočný priestor nad hlavou. Predné dvere majú praktické držiaky na fľaše. Batožinový priestor má objem 400 litrov. So sklopenými sedadlami je to 1 500 litrov.

Záver

Opel Meriva je praktické rodinné auto s veľkým priestorom. Na prvý pohľad dizajn nič moc, ale praktickými konštrukčnými riešeniami, priestrannosťou a jazdnými vlastnosťami si ma určite získala. Tento motor 1,4 Turbo sa im naozaj podaril Nie je síce najúspornejší, ale 120 koní si myslím, že je dostatočné stádo pre akúkoľvek rodinu. Aj keď Meriva nemá práve najväčšie ego a nejako extra z nej  nesrší chlapský testosterón, jej motor zo mňa striasol pocit tatka v rodinnom aute. Teší ma, že spoločnosť FLAGA mi ponúkla na testovanie Opel Merivu s LPG systémom.

Auto na plyn - LPG nádrž

Auto na plyn – LPG nádrž

Ak by som sa mal rozhodnúť nad autom s plynovou verziou alebo bez, určite by som zvolil plynovú alternatívu. Veľkou výhodou je nie len úspora na pohonných hmotách ale aj luxusný dojazd s dvomi nádržami. Ale určite treba zvážiť všetky faktory, ktoré s tým súvisia. Nie každý motor je vhodný na prestavbu na LPG, pretože sa môže začať kaziť. Aj motory priamo od výroby môžu byť po nejakej dobe nespoľahlivé. Treba obmieňať benzín s LPG, pretože motor sa najlepšie maže spaľovaním benzínu. Ak sa jazdí len na LPG, motoru to moc neprospieva.

Otázka je aj to, či LPG alebo CNG. Ťažko povedať. Cenovo sú takmer rovnaké, no výhodou CNG je, že sa sním môže parkovať v podzemných garážach, avšak s dosť obmedzeným počtom čerpacích staníc na SR. Presne opačne je to v prípade LPG.

zdroj: http://www.expertcars.sk