Možno z toho bude znovu “Auto roka”

Fiat Tipo Kombi

História talianskej automobilky Fiat je bohatá. Doteraz získala vďaka kombinácii dizajnu progresívnej technike a ceny deväťkrát titul “Auto roka” a dokonca aj za model Tipo. Paradoxom a nielen pri Tipe bolo, že Fiat mal vždy len jednu verziu, zvyčajne buď to bol sedan, alebo hatchback (päťdverový model), až na model 127, ktorý bol paradoxne len trojdverový. Poslednýkrát vyhlásili Fiat za Auto roka v 2008 a bol to typ 500.

Fiat Tipo, prichádza konečne aj vo verzii kombi. Výrobca to spravil neštandardne. Najskôr prišiel sedan, potom päťdverový model a nakoniec kombi, ktoré predstavuje ideálnu zmes príjemného dizajnu a funkčnosti. Po “B”-stĺpik je auto identické s päťdverovou verziou. Zaujala nás pekná bočná línia, smerom dozadu sa zvažujúca strecha. Kombi je v porovnaní s päťdverovým modelom o 200 mm dlhšie (4570 mm), ostatné rozmery ostali identické, široké 1790 mm, výška 1500 mm a rázvor 2638 milimetrov.

PRIESTRANNÝ INTERIÉR

Podľa výrobcu by vraj Tipo malo ponúkať primeraný priestor pre piatich cestujúcich s výškou 185 cm, a to nielen na kolená, ale aj nad hlavou. Batožinový priestor je oproti päťdverovému modelu o 90 l väčší, teraz má 520 litrov. Výhodou kombi je veľký nakladací otvor s nízkou spodnou hranou. Zadné sedadlá sú delené v pomere 60:40 a po ich sklopení vznikne rovná plocha. Do najpraktickejšieho Tipa sa potom zmestí predmet dlhý 1,8 metra. Krycia roletka batožinového priestoru sa dá zastaviť aj v polovici dráhy. Pod podlahu kufra sa zmestí plnohodnotné rezervné koleso. Na palubnej doske je tlačidlo “City”, ide o špecialitu, ktorú prvýkrát dostala druhá generácia Punta z konca 90. rokov. Po jeho aktivácii ide volant tak ľahko, ako keby boli predné kolesá na ľade.

MOTORIZÁCIE

Benzínové motory sú tri, ale v podstate štyri, no 1,4 T Jet je v kombinácii, benzín/LPG s výkonom 88 kW/120 koní (k), klasická 1,4 T Jet má 88 kW/120 k. Základnou motorizáciou v ponuke je takisto typ 1,4 cc, ale bez turba s výkonom 70 kW/95 k. Všetky ovláda šesťstupňová manuálna prevodovka. Dízly sú v ponuke dva 1,3 70 kW/95 k s päťstupňovým manuálom a 1,6 l s výkonom 88 kW/ 120 k so šesťstupňovým manuálom, ale na výber je v tomto prípade aj šesťstupňová dvojspojková predovka DDCT (automat). Vyskúšali sme si silnejšiu naftovú motorizáciu. Turbodúchadlo má variabilnú geometriu. Samotný nástup motora po pridaní plynu je trošku vlažnejší. Aby niečo predviedol, musí sa trochu roztočiť. Od približne 1800 otáčok za minútu však auto zrýchľuje veľmi slušne. Priemerná spotreba pri naftových motoroch by mala byť len 3,7 l na 100 kilometrov. Tlmiče aj pružiny sú ladené tuhšie. Fiat v tomto prípade zvolil ideálny kompromis medzi pohodlným plavným podvozkom a športovým naladením.

BEZPEČNOSŤ, VÝBAVA, CENA

S adaptívnym tempomatom udržiava aj Tipo kombi bezpečnú vzdialenosť od vpredu idúceho vozidla a vďaka funkcii “Full Brake Control” dokáže v prípade núdze aj zastaviť. Led svetlá pre denné svietenie sú v ponuke od strednej výbavy. Veľký sedempalcový dotykový displej je len v najvyššej, v strednej päťpalcový so systémom UConnect a v najnižšej len radio. Nechýba ani navigácia TomTom s 3D mapami s vysokým rozlíšením. Základná cena je 13 390 eur (1,4/70 kW – benzín), najvyššia je 20 590 eur (1,6/88 kW – dízel s prevodovkou DDCT).

DODO DÚBRAVSKÝ