,

Kto ŠETRÍ, má za TRI

Tankovanie LPG

Tradičné palivá ako benzín či nafta vedia poriadne načrieť do peňaženiek motoristov. Zvyšovanie cien ropy sa na čerpacích staniciach prejaví okamžite, zatiaľ čo zakolísanie smerom nadol prichádza so značným oneskorením. Použitím ALTERNATÍVNYCH PALÍV je možné nielen poriadne ušetriť, ale aj zvýšiť hodnotu svojho automobilu, predĺžiť životnosť motora a navyše byť ohľaduplný k životnému prostrediu.

Takým je napríklad skvapalnený ropný plyn, poznáme ho pod označením LPG (vychádza z anglického názvu Liquefied petroleum gas). Získava sa pri ťažbe zemného plynu a ropy alebo ako vedľajší produkt pri spracovaní ropy v rafinériách. V porovnaní s benzínom je jeho cena polovičná. V našich končinách si motoristi dávajú montovať splynovače najmä kvôli úspore nákladov, ktorá je skutočne výrazná. Už pri najazdení 30km denne vychádza ročná úspora pohonných látok na veľmi slušných 600 eur, ktoré autu zaplatia poistku či majiteľovi dovolenku. Vďaka tomu, že máte v aute duálne palivo – plyn aj benzín, predĺži sa aj dojazd vášho vozidla na dvojnásobok. Všetko v aute funguje automaticky, kedy na aké palivo auto jazdí, nemusíte vôbec riešiť. Ak však chcete, môžete si sami vďaka vypínaču jednoducho regulovať, kedy chcete jazdiť na plyn a kedy na benzín. Spotreba paliva pri jazde na plyn narastie zhruba o 5 – 15 %, záleží na spôsobe jazdy. Tankujete však výrazne lacnejšie palivo, preto je finančná úspora úctyhodných 40 až 60%. Navyše, jazda na plyn je jednoznačne ekologickejšia, do ovzdušia uniká menej uhľovodíkov a iných škodlivín.

Predsudky

,,Krčmové reči”, že LPG v aute ničí motor, sa nezakladajú na pravde. Vývoj motorov plynulo nasleduje aj vývoj LPG systémov, na každý typ motora a softvéru auta sú vyvinuté konkrétne typy LPG systému a konkrétny LPG softvér. LPG na rozdiel od benzínu nerozpúšťa olej a nevytvára karbónové usadeniny. Je teda k motoru šetrnejší ako benzín a ako bonus motorový olej netreba tak často vymieňať. Vďaka LPG sa tak životnosť motora dokonca predlžuje. Polemizuje sa aj o bezpečnosti plynového agregátu oproti benzínovému. Výbuch plynovej nádrže pri náraze je vyslovene mýtus. Používajú sa len homologizované (teda overené) nádrže, ktoré sú navyše oveľa pevnejšie a odolnejšie ako benzínové, ktoré sa často vyrábajú z plastu. Ventil zabraňuje naplneniu nádrže na viac ako 80 percent objemu, čo ešte zvyšuje bezpečnosť. Neplatí ani, že auto výrazne stráca výkon. S modernými splynovačmi zmenu výkonu motora nespozorujete. V značkových servisoch, kde majú vertikály na inštaláciu týchto zariadení, si môžete dať výkon motora otestovať pred namontovaním splynovača a po ňom.

Pohodlné tankovanie

Dajte si poradiť od vyškoleného personálu na čerpacej stanici, kde sú povinní vám aj natankovať. Auto štartuje na benzín, riadiaca jednotka sa na plyn prepne sama, a to vtedy, keď je motor správne zahriaty. Motor ide úplne plynulo a väčšina motoristov zmenu ani nepostrehne. ,,Zloženie LPG je ošetrené normou, rôzne prímesi dokážu ovplyvniť jeho kvalitu. Za volantom to dokážete vnímať najmä na základe pokojného behu motora a dojazdu. Nekvalitné palivo ho dokáže skrátiť aj o niekoľko desiatok kilometrov,” hovorí Marián Smik, predseda združenia LPG spoločností. Na Slovensku máme 107 čerpacích staníc na LPG.

Oplatí – neoplatí?

Ak si zrátate plusy a mínusy, jednoznačne prevládajú pozitíva, od úspory paliva až po emisie. Medzi nevýhody patrí vyššia vstupná investícia, ktorú však môžete prefinancovať formou pôžičiek od dodávateľov LPG systémov, a to nielen pri inštalovaní splynovača, ale aj vtedy, ak sa rozhodnete, že si takto vybavené auto kúpite ako celkom nové od výrobcu. V prípade, ak použijete autorizovaný servis, máte rovnako ako u auta od výrobcu istotu, že vám na 100 percent platia všetky záruky. Tu môžete nájsť kalkulačku na prepočet, aby ste vedeli, kedy sa vám navyše investované peniaze vrátia. Treba rátať s tým, že nádrže sa zvyčajne inštalujú na miesto rezervy, ktorá musí ísť do kufra, čím sa zmenšuje objem využiteľného priestoru. Môžete sa však rozhodnúť, že rezervu vám netreba a bude stačiť lepiaca súprava.

ANKETA

Zdroj: Eurotelevízia; 03/2017; 23/01/2017; s.: 20; Dodo Dúbravský; Zaradenie: AUTO