,

Autom lacnejšie ako vlakom?

opel lpg

Znie to zaujímavo, chceme to vyskúšať. Od spoločnosti Probugas sme dostali ponuku na testovanie auta, ktoré je prerobené na LPG. Ponuka nás oslovila, treba predsa vyskúšať niečo nové. Pripravený bol pre nás Opel Insignia, kompletne prerobený na LPG a mohlo sa začalo naše testovanie.

Testované vozidlo, Opel Insignia, v priebehu troch dní sme na ňom najazdili 650 km. Testovali sme ho po Slovensku, na diaľniciach, cestách prvej aj druhej triedy ako aj po Bratislave. Počasie typické januárové, -10°C.

Prvé dojmy?

Klasicky, hneď po naštartovaní idete na benzín, nie je to žiadna zmena. Pri týchto januárových teplotách trvalo približne dve minúty, kým tlačidlo LPG ostalo trvalo svietiť na zeleno. Bol to signál, že už ideme len na LPG. Týmto tlačidlom si tiež môžete prepínať prevádzku benzín – LPG. Spolu s autom sme dostali aj tankovaciu kartu Probucard, s ktorou sme mohli bezhotovostne platiť za LPG na čerpacích staniciach, ktoré patria do siete Probucard. K tomu sa ale ešte neskôr vrátime. Stojan na čerpacej stanici je označený nálepkou Probucard, teda je možné tu kartu využiť (Vajnorská 135, BA). Jazda na LPG sa od jazdy na benzín líši len nepatrne. Pri prechode z benzínu na LPG sme postrehli maličké trhnutie, avšak prechod z LPG na benzín bol úplne plynulý. Opel Insignia bol na plyn možno o chlp menej dynamický, ale bolo to úplne nepodstatné. Po diaľnici sme šli maximálkou 130 km/h, táto rýchlosť nebola na LPG žiadny problém.

„Tankujeme“

Zo začiatku to bol trošku problém. Keďže sme cez deň pracovali a stále jazdili, nebol čas zájsť na čerpaciu stanicu. Večer sme však už potrebovali natankovať LPG, alebo sme mohli jazdiť na benzín. V Bratislave natankovať LPG v sieti Probucard je najlepšie do 17.hodiny. V Bratislave sú tri čerpacie stanice, z toho len jedna je otvorená NON-STOP, treba si k nej však zájsť. Dobre dostupná čerpacia stanica je na Vajnorskej 135, ktorá je však za závorami, prejsť sa dajú, musíte si ale zobrať lístok a túto stanicu nájsť na konci areálu. Nie je to typická čerpacia stanica pre autá s benzínovým alebo naftovým pohonom.

Dajú sa tu totiž vymieňať aj plynové fľaše. Je to skôr typická stanica pre napĺňanie plynových fliaš, ale dá sa tu tankovať aj LPG. Tankovali sme aj v Leviciach a Pezinku, obe tieto miesta sú typické čerpacie stanice pre benzínové aj naftové autá. V Pezinku je čerpacia stanica Probucard pri hlavnej ceste smerom na Senec, v Leviciach je trošku skrytá v zastavanom priestore. Pokiaľ ich máte v oku a viete kde sú, je to bez problémov. Tankovať LPG môžete samozrejme aj na iných čerpacích staniciach. Sieť na Slovensku je dosť široká, avšak nebudete môcť na nich platiť kartou Probucard. Probugas taktiež nezaručuje kvalitu tohto plynu. Probugas dáva na kvalitu plynu pozor, partnerské stanice prechádzajú certifikáciou.

Vždy by ste tak mali natankovať kvalitné LPG a znížiť tak riziko poškodenia motora. Nekvalitný plyn môže motor poškodiť a to by ste veľa neušetrili. Na webovej stránke Probucard sa píše: „Aby sme zvýšili Vaše pohodlie, stále pracujeme na rozširovaní siete čerpacích staníc. Oslovujeme partnerov, ktorí budú schopní poskytovať najlepší servis a nachádzajú sa v blízkosti Vášho okolia.“ Snahu oceňujeme a určite sme za partnerskú stanicu na D1 v smere Bratislava – Trnava. Na všetkých troch partnerských staniciach Probucard, ktoré sme navštívili bol personál veľmi milý a ochotný. Pri prvej návšteve čerpacej stanice sme sa dozvedeli, že pri tankovaní je potrebné mať špeciálnu redukciu medzi hadicou a ventilom. Túto redukciu sme v aute našli a mohli sme tak natankovať doplna. Objem plynovej nádrže bol 40 litrov.

Na čom vlastne šetrím?

V prvom rade šetríme na tom, že cena LPG je približne o polovicu nižšia ako cena benzínu. Aj keď je spotreba na LPG o niečo vyššia ako na benzín, stále sa dá počítať s polovičnými nákladmi na dopravu. Otestovali sme to jednoducho. V Leviciach sme natankovali doplna a vyrazili sme do Bratislavy. Keď sme dorazili do Bratislavy, opäť sme natankovali doplna za cenu 5,29 EUR. Za túto sumu sme prešli presne 138 km a spálili sme tak 10,81 litra LPG za cenu 0,489 EUR/L LPG. Cesta trvala 1 hodinu a 28 minút. Rýchlikom trvá cesta z Levíc do Bratislavy Vinohrady 1 hodinu a 47 minút a cena je 6,38 EUR. Prestavbou auta na LPG sme sa tak dostali k stavu, že jazda autom je lacnejšia ako jazda vlakom. Treba však zarátať aj údržbu vozidla, amortizáciu diaľničnú známku a možno cestovnú daň. Jednoducho povedané, čo za vlak, to za auto.

Kto zaplatí prestavbu?

Toto je dosť dôležitý bod, pretože prestavba niečo stojí a treba to zohľadniť pri celkovom šetrení. Cena prestavby sa pohybuje okolo 1 100 EUR a to nie je málo. Cez Probucard dostanete na prestavbu bezúročnú pôžičku. Pôžičku tak splácate z ušetrených peňazí, postupne ako jazdíte. Čím viac budete jazdiť, tým skôr sa dostanete na hranicu nula a začnete „zarábať“ – teda platiť menej, ako by ste platili v prípade jazdenia len na benzín. Koľko by ste ušetrili, si viete overiť na stránke Probucard, kde nájdete kalkulačku úspory, do ktorej zadáte svoje parametre.

Nevýhody?

Samozrejme sú, ako pri všetkom. Ako sme už spomínali, treba rátať s existujúcou sieťou partnerských čerpacích staníc. Je síce po celom Slovensku, avšak nie na každom kroku. Keďže je spotreba na LPG o niečo vyššia ako pri benzíne, čerpaciu stanicu budete navštevovať častejšie. Tiež treba pripomenúť, že tie stanice, ktoré sú typické skôr pre napĺňanie a výmenu plynových fliaš, nie sú až tak vybavené doplnkovým tovarom, ako klasické čerpacie stanice. Tieto stanice ľahko rozpoznáte aj podľa typického zápachu. Ďalšia nevýhoda sa prejavuje najmä v Bratislave a iných väčších mestách s obchodnými centrami.

S autom na LPG by ste na Slovensku nemali parkovať v podzemných garážach. Naše testované auto malo na zadnom okne nálepku s označením LPG, takže sa dá veľmi ľahko rozpoznať. Preto sme museli parkovať mimo. Zaparkovať v obchodnom centre Eurovea bez použitia podzemnej garáže je celkom drina. Našťastie, niektoré centrá majú parkovanie na streche (Polus) a tam zaparkovať s autom na LPG nie je problém. Update: Už aj Eurovea má vonkajšie parkovisko, kde je kapacita 320 miest, takže s autom na LPG sa tu dá bez problémov zaparkovať. Je umiestnené za budovou kina. Či je pre toto obmedzenie nejaký rozumný dôvod tu nebudeme rozoberať. Zákaz parkovania LPG áut v podzemných garážach tu je a treba to akceptovať. Ako potencionálni majitelia auta na LPG pohon, by sme si určite želali zmenu tohto obmedzenia.

Verdikt

Tak ako? Prerobiť či neprerobiť? Pre tých, ktorí chcú šetriť a vedia sa prispôsobiť je prestavba určite výhodné riešenie. Z nášho testu nám vyplynulo, že sa takto dá ušetriť, avšak auto sme mali na testovanie len tri dni, takže za tento krátky čas sa nedá úplne zhodnotiť, ako sa prejaví auto na LPG pri dlhodobom používaní. Podľa informácií od vypožičiavateľa by tu nemali byť žiadne negatívne dôsledky, pokiaľ sa bude do auta tankovať kvalitný plyn. Ostáva nám tomu len veriť. Približne za 2 roky prevádzky auta a pri najazdení 40 000 km na LPG by sme mali pocítiť úsporu. Navyše je jazda na LPG menej škodlivá aj voči prírode, oproti jazde na benzín.

zdroj: https://touchit.sk/video-touchit-autom-lacnejsie-ako-vlakom/96095