Alternatívne pohony postupujú

LPG indikator

Hybridy, plug-in hybridy a čisté elektromobily získavajú v Európskej únii stále väčší význam. Stále ich však brzdia niektoré prekážky.

V prvom rade ide o relatívne vysokú nadobúdaciu cenu, stále ešte obmedzený dojazd a najmä nedostatočne vybudovanú infraštruktúru nabíjacích a v prípade LPG, CNG, vodíka a E85 plniacich staníc. Ak hovoríme o CNG (stlačený zemný plyn), tak napríklad u našich českých susedov je už 140 čerpacích staníc, ktoré vedia naplniť nádrž práve touto pohonnou látkou. Vlani sa podľa štatistiky Európskeho združenia výrobcov automobilov podarilo v Európskej únii zaregistrovať 609 629 automobilov s alternatívnym pohonom – elektromobilov, hybridov, vozidiel na pohon plynom, vodíkom a etanolom. Najväčší záujem je zatiaľ o hybridy, ktoré nepotrebujú dobíjanie z externého zdroja elektriny. Podľa už spomínanej štatistiky sa tak záujem o vozidlá s alternatívnym pohonom v porovnaní s rokom 2015 zvýšil o 4,1 percenta.

Zdá sa, že prím v zákazníckej priazni začína v Európe hrať elektrina. Najvyšší medziročný nárast sa podaril práve hybridom – až vyše 27 percent. Menej si prirátali čisté elektromobily – iba 4,3 percenta. Ostatné alternatívne typy pohonu strácajú priazeň zákazníkov – až na regionálne výnimky – a ich podiel klesol o vyše 19 percent. Aj keď porovnávame jednotlivé krajiny, zistíme veľké rozdiely. Napríklad Francúzsko je krajina elektromobilov. Veľká Británia, ktorú onedlho už prestaneme zarátavať medzi členské štáty Európskej únie, zasa drukuje klasickým hybridom a vozidlám s technológiou plug-in. Taliansko si zasa obľúbilo skvapalnený ropný plyn LPG. Pravdepodobne aj preto, lebo domáca automobilka Fiat ponúka množstvo modelov osobných a ľahkých úžitkových vozidiel s továrenskou prestavbou na tento pohon.

U nás plyn ustupuje

Na Slovensku sa dramatickým medziročným prepadom prihlásil o slovo pohon plynom, vodíkom a etanolom. Hovorme skôr o plyne vo forme LPG a CNG, pretože vodíkový pohon a pohon na etanol sú u nás takmer na nule. Pohon na LPG či CNG sa tak stáva najmä doménou dopravných spoločností verejnej a diaľkovej autobusovej dopravy. Dopravné podniky v niektorých našich mestách v minulosti investovali práve do alternatívneho pohonu plynom a stále sa im takáto verzia pohonu v mestskej hromadnej doprave vypláca. V segmente osobných automobilov M1 a v segmente malých nákladných vozidiel do celkovej hmotnosti 3,5 tony N1 sa stále viac presadzuje niektorý z elektrických pohonov.

Štátna podpora

Na Slovensku sa začínajú presadzovať klasické hybridy bez nabíjania – záujem o plug-in hybridy stúpol iba minimálne. To však nemusí byť trvalý trend, pretože slovenská vláda sa rozhodla tento rok podporiť dotáciou nákup nabíjacích hybridov a elektromobilov. Dotácie sú v rozdielnej výške 3000 a 5000 eur a vláda chce do tohto dotačného programu investovať do konca roka 5,2 milióna eur.
Dotáciu na elektromobil alebo plug-in hybrid môže získať súkromný zákazník, podnikateľský subjekt, ale aj napríklad mestá a obce. Dotačný program bude trvať do konca roka 2017, respektíve do vyčerpania určeného objemu finančných prostriedkov. V prípade vozidla typu plug-in hybrid musí mať pre žiadosť o podporu konektor na dobíjanie zo siete. Elektromobil môže dostať dotáciu 5000 eur a plug-in hybrid 3000 eur.

Ako to bude fungovať

Zákazník, ktorý bude mať záujem o čerpanie dotácie si objedná vozidlo v sieti autorizovaných predajcov a predajca vozidlo objedná u importéra. Importér zarezervuje dotačné prostriedky na konkrétne vozidlo cez jeho číslo VIN. O rezervácii dostane importér potvrdenie. Po prevzatí a registrácii vozidla uzatvorí vlastník právny vzťah so Združením automobilového priemyslu Slovenskej republiky (ZAP SR), na základe ktorého ZAP SR vyplatí vlastníkovi vozidla prvú splátku. Podmienkou pre vyplatenie dotačných prostriedkov je, že registrácia vozidla na Slovensku sa uskutoční do 31. 12. 2017. Registrácia zasa garantuje, že aj keď bude vozidlo vo výbore dlhšie a medzičasom sa prostriedky v dotačnom fonde vyčerpajú, o dotáciu neprídete.

Tri splátky

To, že príspevok sa bude vyplácať na tri splátky má zabrániť špekulantom vyviezť takto zvýhodnené vozidlo do zahraničia. Musí ísť o vozidlo, ktoré je nové, neregistrované a má na Slovensku autorizovaného zástupcu výrobcu. Tým pádom sú vylúčené všetky modely značky Tesla, keďže tá zatiaľ u nás nemá zastúpenie. Na našom trhu je však dostatok modelov, ktorých sa to týka, a niektoré značky sa pridali k dotácii vlastnými výraznými zľavami. Uvidíme, či sa táto vládna dotačná iniciatíva stretne s úspechom.

Registrácie vozidiel s alternatívnym typom pohonu na Slovensku
2016 2015 rozdiel
elektromobily + plug-in hybridy 59 ks 52 ks. +13,5 %
hybridy (mild a full) 362 ks 131 ks. +176,3%
ostatné (LPG, CNG, vodík, E85) 491 ks 836 ks. -41,3%

 

Elektromobil (5000 eur) Model vyplácania dotácie
2000 eur po registrácii a vybavení potrebných náležitostí
1500 eur v nasledujúcom kalendárnom mesiaci po 1. výročí registrácie
1500 eur v nasledujúcom kalendárnom mesiaci po 2. výročí registrácie
Plug-in hybrid (3000 eur)
1000 eur po registrácii a vybavení potrebných náležitostí
1000 eur v nasledujúcom kalendárnom mesiaci po 1. výročí registrácie
1000 eur v nasledujúcom kalendárnom mesiaci po 2. výročí registrácie

Zdroj: Boris Leontiev, foto archív