,

Aká je návratnosť elektromobilu oproti LPG? Oplatí sa?

Nissan Leaf

Slovensko má v pláne dotovať elektromobily sumou 4000 – 5000 eur. Aj napriek tomu však elektromobily vychádzajú draho. Ich cena sa pohybuje okolo 30 – 35 tisíc eur. Prečo sa kupujú tieto autá? Z ekologických ale najmä z ekonomických dôvodov. Náklady na prevádzku a „palivo“ sú podstatne nižšie. V priemere prejdete 100 km za 1,5 – 2,5 eura. Spaľovacie autá prejdú 100 km za približne 6 – 10 eur. Dlhodobé používanie vráti náklady na prevádzku. Aká je však návratnosť? Oplatí sa elektromobil?

Oplatí sa nákup elektromobilu? Niektoré výpočty ukazujú, že áno.

Pri akom počte najazdených km sa Vám už oplatí kúpiť elektromobil? Naposledy sme testovali Nissan Leaf. Je to najrozšírenejší elektromobil na svete, takže k výpočtu sa perfektne hodí. Vybrali sme k nemu konkurentov s rôznym druhom paliva. Zástupca benzínu je Ford Focus 1,5 EcoBoost. Naftovým reprezentantom je Volkswagen Jetta 2,0 TDI. Pre lepšie porovnanie sme vybrali aj hybrid Toyotu Prius 4. generácie a tiež LPG auto priamo z výroby Hyundai i30 1,4i LPG. Prečo práve títo zástupcovia? Pretože sme ich už testovali a máme s nimi skúsenosti. Teda poznáme ich reálnu spotrebu, nie len laboratórnu. Iste viete, že papierová spotreba podľa NEDC je nepresná a počítanie návratnosti by bolo podľa udávanej spotreby nezmyselné. Do výpočtu boli zahrnuté aj základné ceny motorizácií, takže výbava sa môže líšiť.

Návratnosť elektromobilu voči klasickým spaľovacím autám (koľko km musíte prejsť na Leafe, aby sa Vám vrátili náklady na kúpu).

Vozidlo Pohon Spotreba
na 100km
Cena paliva Cena auta Návratnosť Návratnosť (NT)
Ford Focus 1,5 EB benzín 7 l 1,259 €/l 18 980 € 160 786 km 135 113 km
VW Jetta 2,0 TDI nafta 5,2 l 1,111 €/l 17 970 € 343 332 km 250 838 km
Toyota Prius hybrid 4 l/ 1,259 €/l 27 190 € 74 819 km 50 598 km
Hyundai i30 LPG LPG 7 l/ 0,528 €/l 13 490 € 1 357 766 km 666 096 km
Nissan Leaf elektro 17 kWh 0,15/0,08(*NT) €/kWh 29 050 €

*NT – nízka tarifa

Cena elektrickej energie je v porovnaní s benzínom alebo naftou omnoho nižšia. V prípade naftového auta sa náklady tak skoro nevrátia.

V prepočte nie je zahrnutá amortizácia vozidla ani náklady na servis. Pre prvého majiteľa by však servisné náklady na elektromobil mali byť nižšie ako v prípade spaľovacie auta. Zrejme Vás napadne, že majiteľ elektromobilu bude musieť riešiť výmenu batérie. Samozrejme, je to možné, avšak prvého majiteľa by sa to týkať nemalo. Ľudia si zvyčajne nechávajú nové auto 3 – 6 rokov, potom ho predávajú. Toto obdobie by mal veľkokapacitný akumulátor vydržať úplne bez problémov, príp. len s malou stratou pôvodnej kapacity. Náklady na výmenu batérie sa budú týkať možno až druhého resp. tretieho majiteľa. V tejto oblasti zatiaľ skúsenosti chýbajú, keďže elektrické autá sa začali vo veľkom predávať až po roku 2010.

Výpočet vychádza z toho, že batérie sa budú dobíjať vždy doma. Reálne sa však môžu dobíjať v práci alebo na verejných nabíjačkách. Niektoré sa sú platené, iné sú úplne zadarmo. Pre výpočet je použitá priemerná cena elektrickej energie 0,15 eur/kWh, pri nízkej tarife (NT) 0,08 eur/kWh.

Aká je teda návratnosť elektromobilu?

Benzínové auto

Pri porovnaní Focus 1,5 EcoBoost (spotreba 7l/100 km) a Leaf, investícia do elektromobilu sa vráti po najazdených cca 160 000 km. Ak ho budete nabíjať len v noci pri nízkej tarife (0,08 eur/kWh), návratnosť bude pri cca 135 000 km. Treba však brať do úvahy dotáciu od štátu na kúpu elektromobilu v hodnote 5 000 eur. Návratnosť tak klesne na cca 80 000 km, resp. 70 000 km.

Naftové auto

Pri porovnaní Jetty so spotrebou 5,2 l je návratnosť pri cca 340 000 km, resp. 250 000 km pri nízkej tarife. S dotáciou návratnosť klesne na cca 190 000 km a 140 000 km.

Hybridné auto

Najnovšia Toyota Prius dokáže jazdiť len za 4 litre. Ako je na tom v porovnaní s Leafom? Elektromobil sa oplatí už pri najazdení 75 000 km. S nízkou tarifou už pri 50 000 km. Vplyv má na to vyššia cena Priusu. Pri dotácií 5 000 eur je tak cena Leafu nižšia (ak dotácie nebudú aj na Hybridy bez zástrčky).

Auto na LPG

Hyundai i30 LPG jazdí v priemere so spotrebou okolo 7 litrov. Pri cene LPG 0,528 eur/L je návratnosť až 1 350 000 km! Pri nízkej tarife je to cca 666 000 km. Ak rátame aj s dotáciou 5 000 eur, tak návratnosť je 920 000 km, resp. 450 000 km.

Vozidlo Návratnosť Návratnosť (NT)
Ford Focus 1,5 EB 80 951 km 68 026 km
VW Jetta 2,0 TDI 188 398 km 137 643 km
Toyota Prius -126 307 km -85 418 km
Hyundai i30 LPG 921 465 km 452 054 km

Záver: Oplatí sa nákup elektromobilu?

Niektoré výpočty dokazujú, že áno. Pri porovnaní s hybridom je návratnosť celkom rýchla, ale treba rátať s tým, že elektromobil bude stále len kompromis. Hybrid je možné využívať ako normálne plnohodnotné auto v rodine. Elektromobil nebude akceptovať ako primárne vozidlo v rodine, hlavne kvôli jeho dojazdu. Dokáže však dokonale plniť úlohu druhého vozidla.

Pri zohľadnení dotácie dáva kúpa elektromobilu zmysel aj v porovnaní s benzínovým autom. Návratnosť sa pohybuje v rozmedzí 70 000 – 80 000 km. Avšak v porovnaní s naftovým a LPG autom, elektromobil úplne prepadol. Pre prvého majiteľa sa z ekonomického hľadiska vôbec neoplatí. Ak počítame aj s tým, že máloktorý prvý majiteľ najazdí s autom viac ako 150 000 km.

ANKETA

A ako je to u vás? Je pre vás elektromobil akceptovateľná alternatíva k spaľovaciemu autu?

Zdroj: http://www.topspeed.sk/aka-je-navratnost-elektromobilu-oplati-sa-/11331